Vrijwilligersbeleid

Vrijwilligersbeleid

                                                                 

                                                                                     saestum_logo.jpg

Het nieuwe vrijwilligersbeleid van SV Saestum:

Aanleiding

Saestum is een vereniging waar de inzet van vrijwilligers cruciaal is. Het is heel simpel, zonder vrijwilligers kan Saestum niet bestaan!

Als bestuur hebben we nagedacht hoe we kunnen werken aan een structurele oplossing voor het tekort aan vrijwilligers. En we zijn gekomen tot een nieuwe aanpak. We hebben daarbij goed gekeken naar andere voetbalverenigingen uit de regio, maar ook naar andere sportclubs. Naast onze vaste vrijwilligers (met grote, vaste werkzaamheden/taken) gaan we werken met vrijwilligerstaken voor iedereen. 

Nieuwe afspraken
De kern van het plan is dat alle leden 8-10 uur per seizoen een vrijwilligerstaak vervullen. Voor kinderen tot 15 jaar geldt dat de ouders deze vrijwilligerstaak uitvoeren. Aan wat voor taken moet je denken? Voorbeelden zijn het draaien van een bardienst (18+), het begeleiden van een wedstrijd, schoonmaken, gastheer/gastvrouw op zaterdag of zondag en onderhoudswerkzaamheden. Belangrijk om te benoemen dat bovenstaande niet geldt voor bestaande vrijwilligers, Ereleden en Leden van Verdienste. Als je bijvoorbeeld al onderdeel uitmaakt van een barteam of als leider/trainer actief bent voor een team, dan vul jij jouw vrijwilligerstaak al ruimschoots in! 

We zijn inmiddels gestart met de uitrol waarbij bardiensten worden ingevuld door ouders van de teams tot O16 en senioren teams en het begeleiden van wedstrijden gedaan wordt door de O16 t/m O19 teams. De eerste junioren hebben dit seizoen al een wedstrijd gefloten en er is op een training uitleg gegeven. Zij weten nu wat er verwacht wordt van een spelleider. Vraag er gerust eens naar bij je zoon of dochter. 

Wat te verwachten?
Jullie worden elk seizoen ingezet om wedstrijden te fluiten van onze jeugdteams. De verwachting is dat alle spelers maximaal 2x per jaar voor een wedstrijd ingedeeld worden. Uiteraard begeleiden we dit goed en zorgen we voor de juiste middelen. Vanuit wedstrijdzaken wordt op tijd aangegeven welk team en speler aan de beurt is en welke wedstrijden dit betreft.

Binnen het team kan worden geruild en mocht iemand plotseling niet kunnen dan zal dit binnen het team moeten worden opgelost. Bij de indeling houden we rekening met de speeltijden van het eigen team, en ook met de volgende zaken:

  • meiden fluiten de meisjesteams en jongens de jongensteams. 
  • MO19-1 en JO19-1 worden ingezet voor de 11X11 wedstrijden. 
  • MO17-1, JO17-1, JO17-2, JO16-1 en JO16-2 zijn in te zetten bij 8X8 wedstrijden (bij de 6x6 teams wordt geen scheidsrechter ingezet.)
  • de hoogste leeftijdscategorie die wordt gefloten is tot de JO14-2. 
  •  

Als we allemaal en steentje bijdragen, dan houden we samen de club draaiende. We rekenen op jullie hulp want #SamenSaestum!
Heb je hier vragen over? Neem dan contact op met één van de bestuursleden.

Met vriendelijke groet,
namens het bestuur


Jeroen Zeelenberg – jeroen@saestum.nl 
Norbert Waalboer – norbert@saestum.nl

 

Delen

voeg je eigen gadgets toe aan deze pagina!